۱۳۸۶ بهمن ۲, سه‌شنبه

"زنان مازوخیسم خفیف دارند"

****توضیح واضحات برای دوستان کند: این مطلب نوشتهء من نیست و اگر روی کلمهء "سوال" کلیک کنید می رید به صفحه ای که این مطلب ازش نقل شده. فکر می کردم خیلی واضح باشه که من اینو ننوشتم ولی انگار بعضی ها متوجه نشدن که نوشته فقط از پس قشر خاصی بر می آد که جامعه رو به گه کشیدن. دفعهء دیگه خواستید نظر بدید اول ببینین اصل ماجرا چیه.

سؤال

آيا صحيح است كه در قرآن مجيد اجازه داده شده كه اگر زن از حقوق زناشويى سرباز زند، او را تنبيه بدنى نمايند؟




پاسخ

جاى ترديد نيست كه اسلام خدمات پرارزشى به جامعه زنان عالم كرده و حقّ بزرگى به گردن آنها دارد، حتّى آن دسته از نويسندگان تاريخ تمدّن غربى كه نظر خوشى به اسلام ندارد، مانند «كرين برينتون» و «جان كريستوفر» و «روبرت لى وولف» در كتاب تاريخ تمدّن غرب و مبانى آن در شرق، صريحاً اعتراف مى كنند كه نهضت اسلام كمك مؤثرى به بهبود حال زنان نموده و قرآن مجيد نيز دستورهاى مؤكّدى در اين باره صادر كرده است; نمونه آن، آيه شريفه «وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»(1) و «و هُنَّ لِبَاس لَكُمْ وَ اَنْتُمْ لِبَاس لَهُنَّ»(2) مى باشد.

در بيانات پيشوايان اسلام بقدرى درباره خوشرفتارى با زنان تأكيد شده كه فرموده اند در برابر آنها حتّى ترشرويى نكنيد: «لا يُقْبَحُ لَها وَجْهاً»

همچنين زنان را موظّف كرده كه با نهايت مهربانى و خوشرفتارى با شوهران خود رفتار نمايند.

امّا در مورد تنبيه خفيف بدنى زنانى كه حاضر به اداى حقّ زناشويى نيستند، دستور صريح قرآن اين است كه شوهر نخست از طريق پند و اندرز، سپس با جدا كردن بستر خويش و قهر كردن وارد گردد; اگر هيچ وسيله اى مؤثّرنشد، در اين صورت مى تواند از تنبيه خفيف بدنى استفاده كند و بديهى است كه اين موضوع، يك موضوع كاملا استثنايى و در حقيقت حكم جرّاحى يك بيمار را دارد كه مخصوص موارد ضرورت است.

حتّى اگر شوهر نيز از انجام حقوق زناشويى سرباز زند و راهى براى وادار ساختن او به انجام اين حقوق، جز تنبيه بدنى نباشد، حكومت اسلامى حق دارد او را تنبيه بدنى نمايد.

اين نكته لازم به يادآورى است كه در بعضى از زنان - طبق نظريّه روان شناسان - همواره يك حالت «مازوخيسم» (آزار خواهى) وجود دارد كه گاهى به عللى تشديد مى گردد و به صورت يك بحران روانى بروز مى كند; در اين گونه موارد بحرانى و استثنايى، تنبيه ملايم در تسكين روحى آنها مؤثّر است.

به اين نكته نيز بايد توجّه داشت كه تنبيه مزبور نبايد طورى باشد كه موجب مجروح شدن يا حتّى سياه و كبوده و سرخ شدن بدن گردد.



1. سوره نساء، آيه 19.

2. سوره بقره، آيه 187.



۶ نظر:

  1. darbareh moshkele diabet neveshteh boodi in ketabo age toonesti bekhoon kheieli komak mikoneh. esmesh hast sugar solution va yeki dige be esme sugar solution cookbook. avali darbareh taghier adateh khordaneh va khordaneh ma'aghool va dovomi ham ke maloome.
    movazebe khodet bash.

    پاسخحذف
  2. اتفاقا همین آیه تنبیه دست آویز خیلی از ضد اسلام گراها شده که زن رو حیوون فرض کرده و فلان و بهمان... من نمی خوام دفاع کنم ولی اون چیزی که واقعیته چیزیست کهپیامبر اسلام و همچنین جعفر بن محمد در تفسیر این ایه گفتند ...پیامبر گفته بود باید با ساقه گندم بزنند و جعفر گفته بود با دسته مسواک .. هر دوی این ها یه خصوصیت مشترک دارند و اون اینکه حتی اگه بخوای با خشونت هم ازشون استفاده کنی درد چندانی ندارند چه برسه اینکه قراره اصلا خشونتی درکار نباشه..ساقه گندم رو حتی محکم هم به پوست بزنند نه سرخی ایجاد می کنه نه کبودی نه سوزش آنچنانی داره...نمی دونم اینکه می گی زن ها تا حدی مازوخیست تشریف دارند چیزی نمی دونم ولی فکر می کنم در اینجا بیشتر منظور شبیه سازی یک حالتی از تنبیه بوده، اون هم نه تنبیه به معنای متعارفش بلکه به مفهوم تلنگر ..تلنگری که اگه بخواهیم با کلمات بیان کنیم این جوری میشه : " هی هی..حواست هست؟" یه جور بیدار کردن که حواس طرفین به زندگی و رابطه دو طرفشون باشه و به خاطر شهوت و هوس های گذار زندگیشون رو از هم نپاشن. البته این نظر منه...فقط نمی دونم چرا مسئولیت این تلنگر رو فقط متوجه مرد کرده ..شاید در این مورد هم مرد مورد خطاب بوده ولی منظور جمع و کلی بوده...نمی دونم.

    پاسخحذف
  3. آخه شما کدوم آدمی رو دیدید که با زدن با مسواک یا خوشه گندم سر به راه بشه؟! متاسفانه عدم توجه به خرد کار رو به جایی رسونده برای توجیه چیزی انقدر احمقانه صحبت میشه که آدم نمیدونه با چه روشی جواب بده. زن رو در حد یه چیزی مثل بچه میدونید که گاهی تنبیه هم براش لازمه. اونقت اگه مرد نافرمانی کرد دادگاه باید تصمیم بگیره! به مردا که میرسه یه هویی دادگاه تصمیم گیرنده میشه. عجب استدلال قوی دارید برای توجیه!
    در مورد خودآزادی عزیز دلم این مورد هم در مورد زنان صادقه هم در مورد مردان. منتها فقط این زنا هستن که باید تنبیه بشن. بد نیست یه نگاهی به کتابای کارن هورنای بندازی با حداقل سواد حرف بزنی. البته خود کارن هورنای هم جاهایی به خطا رفته ولی خوبه که یه مقدار با اطلاعات حرف بزنی.
    راستی این حرف شما چقدر شبیه حرف مصباحه!

    پاسخحذف
  4. دلم از اين ميسوزه چرا همه حق و حقوق مال مرداس؟ ما زنها به چه جرمي بايد تو سري خور باشيم و كفه ترازو هميشه به نفع مردا بره بالا؟؟
    به خدا بعضي وقتا ميتركم از غصه...ولي چيكار كنم؟ زن هستم و محكوم به تحمل زندگي... كاشكي ميشد مردا يه كم واقع بين تر بودن..نه به اون اندازه كه توقع دارن بهشون توجه بشه..خيلي كمتر..به همسرشون توجه ميكردن...يه كم كمتر خودبرتر بين بودن...تو هيچ كارشون درست نيستن موقع حساب كتاب زن و مردي كه ميشه:ميگن خدا گفته،ميرن قرآن باز ميكنن، آخه خدا! انصافتو شكر،اين جنس نر چي داره كه همه اختيارات ما رو دادي دستش؟؟؟؟؟؟؟ خدايا!!!! دارم ميتركم......

    پاسخحذف
  5. salam arz shod
    rajebe in matlab bad nist ye sary be site zandiq.com bezanid ya efsha.uk ya com
    tavalodet mobarak
    shad bashy

    پاسخحذف
  6. بسم الله. سلام. جالب بود. جداي آن مقايسه روان‌شناختي‌تان. اگر اطلاعات خودتان باشد مطالعه‌تان خوب است. در پاسخ اشكال كننده‌گان‌تان هم بايد گفت كه دين مرد را مدير خانواده قرار داده و در يك سازمان‌ هم اگر قرار بر تنبيه مدير باشد كسي خارج از سازمان بايد اين كار را انجام بدهد. كسي كه مدير مدير باشد.

    پاسخحذف