۱۳۸۷ مهر ۱۳, شنبه

احساساتِ قلمبه‌ی فمینیستیِ شیده!

قراره عصرها برم تو تیفانی ز ، Tiffany's کار کنم! رییسم گفت باید هر روز کت و شلوار رسمی بپوشی و مثل روز مصاحبه جیگر باشی! آخه استفاده‌ی ابزاری تا به کی!! حالا از شوخی گذشته محل کارِ تمام وقتم هم که شرکتِ بزرگِ بیمه است همین رو می‌گه. می‌گن هر روز باید تیپ بزنید و کفش پاشنه بلند بپوشید و از این مزخرفات! به نظر من خیلی مسخره است که در قرن ۲۱ هنوز هم از این چرت پرت‌ها می‌گن! چرا زن همیشه باید پاشنه بلند بپوشه و قر و قمیش داشته باشه؟! خیلی جالبه تفاوتِ مردم تو خیابون وسط شهرِ سن دیه‌گو! صبح همه ژیقانس دارن و شیک و پیک و زن‌ها هم همون‌طوری که گفتم. وقتی که عصر داریم برمی‌گردیم مردم دارن می‌آن خوش‌گذرونی و همه قیافه‌های مختلف رو می‌شه دید.

کلا من فکر می‌کنم امریکا خیلی هنوز سکسیته. شدیدا دیدشون به زن ابزاریه و فقط ژستِ تساوی حقوق دارن. توی مملکت هنوز مردها خیلی براشون مهمه که وقتی ازدواج می‌کنن زن‌شون اسمش رو عوض کنه. به نظر من این عقب‌مونده‌ترین عقیده‌ی انسانه! چرا یه زن باید تمامِ هویت‌ش رو از دست بده وقتی که ازدواح می‌کنه؟! من فلانی هستم و تو هم بیسانی و همدیگه رو دوست داریم و می‌خوایم با هم زندگی کنیم، این چه ربطی به اسم و فامیل من داره؟

خلاصه برای کشوری که ادعای حق و حقوق‌ش ماتحتِ دنیا رو پاره کرده این چیزا خیلی ریاکارانه است.

۱۳ نظر:

  1. من که تا حالا هر چی دیدم همینطور بوده بابا بسه این بیلبوردهای لنگ و پاچه ی زن ها. تو مترو اون روز دیدم یه تبلیغ اسپاگتی بود که یه دختره لخت گذاشتن که جاهای ممنوعه اش رو با اسپاگتی پوشونده خوب که چی!!!

    پاسخحذف
  2. منم کاملا باهات موافقم این استادام که یکی دو ترم پیش باهاشون درس داشتم تا منو میبینن میخوان احوالپرسی کنن ازم میپرسن حامله نیستی ؟ بچه دوم کی میاد؟ مثل اینکه من وظیفه ام فقط بچه دار شدن هست خیلی دیدشون سنتی هست

    پاسخحذف
  3. منم کاملا باهات موافقم این استادام که یکی دو ترم پیش باهاشون درس داشتم تا منو میبینن میخوان احوالپرسی کنن ازم میپرسن حامله نیستی ؟ بچه دوم کی میاد؟ مثل اینکه من وظیفه ام فقط بچه دار شدن هست خیلی دیدشون سنتی هست

    پاسخحذف
  4. نمی دانم !!!شاید من توی امریکا زندگی نمی کنم...هممم....قبول دارم که برای بعضی از کارها باید رسمی بپوشی ولی قبول کن ٬‌که رسمی پوشیدن امریکایی ها به پای اروپایی ها نمی رسه....کلا امریکایی ها از نظر من و ان چیزی که می بینم ٬‌کمتر به ریخت و قیافه اهمیت میدن یا حداقل خوش سلیقه نیستن
    اما در مورد هویت !!!برای من هم سوال بود...خانم برادم امریکایی هست و فامیلیش را تغییر داده....وقتی ازش پرسیدم گفت :‌این مساله اجباری نیست...اگر زنی بخواد این کار را می کنه و فلسفه اش در اینه که مادر میخواهد فامیلیش با فامیلی بچه هاش یکی باشه....چون خیلی از خانواده ها ٬ بدون ازدواج بچه دار میشن و در ان صورت فامیلی بچه با مادر فرق میکنه!
    حتی خانم برادر من به برادرم پیشنهاد داده بود که ان فامیلیش را عوض کنه ٬ که در این صورت فامیلی بچه ها با مادر یکی می شد...ولی برادر من یک مرد ایرانی واقعی بود -- هاهاهاها-- در نتیجه ....همونی شد که بین بقیه اتفاق میفته...
    اما باز هم می گم این مساله اجباری نیست

    پاسخحذف
  5. این مسأله ای که گفتید برای من هم خیلی عجیبه و عجیب تر از اون هم اینه که آیا اونجا خود زنها در برابر این قضیه هیچ مخالفتی ندارن؟ هیچ ارگان اجتماعی و یا فمینیستی نیست که به این مسأله اعتراض داشته باشه؟ مثل اینکه خود خانمهای آمریکایی از اینکه همیشه سکسی به نظر برسن بدشون نمیاد.
    راستی اوضاع اقتصاد بر کار شما که بیمه هست تأثیری نذاشته؟

    پاسخحذف
  6. خانم شيدهء گرامي!
    چند موضوع است كه مايلم اون ها رو با شما در ميون بگذارم.
    چند شب پيش در برنامهء Inside Edition داشت در مورد اتفاقات و تبعات بحران مالي آمريكا رو نشون مي داد. يكيش خانواده اي بود كه خونه شون رو از دست داده بودن و توي ماشينشون در پارك زندگي مي كردن. و امثال اينها.
    در عين حال، يك بيزنس وومن در بورلي هيلز براي اينكه كسب و كارش دچار مشكل نشه، رفته بود سينه هاش رو بزرگ كرده بود. چون اعتقاد داشت كلاينت ها در روابطشون - از لحاظ رواني - به طرف آدم هاي شيك تر، و سكسي تر بيشتر گرايش دارند. و اتفاقا بعد از اين عمل او اظهار كرده بود كه ميزان كلاينت هاش 26 درصد افزايش پيدا كرده بوده!
    به عنوان يك مرد اعتقاد دارم زيبايي و سكسي بودن براي يك زن مهم ترين و ابتدايي ترين عامل علاقه و توجه است. اين زيباييه كه در وهلهء اول باعث ميشه با كسي ارتباط برقرار كنيم و "سپس" ببينيم روحيات و درونيات طرف چطوره! زيبايي و نحوهء لباس پوشيدن اولين چيزيست كه مي تواند نظر يك غريبه را جلب كند يا نكند! به عبارت ديگر First Impression
    درضمن اين حرف شما كه "در قرن 21 هر روز بايد تيپ زد و كفش پاشنه بلند پوشيد" ميتونه به امل بودن برداشت بشه!
    اما برداشت من از اين جمله و كلا اين پست شما اين خواهد بود كه شما يك ايراني بدنيا آمده ايد، در ايران بزرگ شده ايد، و بك گراندي كاملا ايراني داريد.
    مسئله ديگر اينكه اين ديد به قول شما ابزاري، فقط ديد مردان جامعه نيست. اين ديد را زن هاي آمريكايي هم دارند! در ضمن من در مورد وجود معادلي براي واژهء "ديد ابزاري" در انگليسي و فرهنگ مردمان اروپا و آمريكا ترديد دارم.
    اگر بخواهم وارد بحث زبان هم بشوم حرف هايم طولاني خواهد شد اما اين را هم يادمان نرود كه در زبان فارسي واژه هايي مثل سكسي، غريضه هاي حيواني و خيلي هاي ديگه، در زبان عامي رسما مورد سوء تعبير قرار گرفته است... و كاملا بار منفي دارد.
    از اونجايي كه درگيري ذهني خاصي در مورد فرهنگ ديگر كشورها دارم، از هر بحثي استقبال مي كنم!

    پاسخحذف
  7. توي تهران هم شركتهاي خصوصي همين شرايط رو تعيين ميكنند و تاكيد ميكنند خانمها بايد كفش پاشنه دار بپوشند طوري كه پاشنه كفشها صدا بده .....

    پاسخحذف
  8. You're right. What we used to hear in Iran that women are tools in Western culture is correct. But people don't believe that simply because they don't trust the Islamic Republic and they don't want to listen to them. Check out the movie In the Valley of Elah with Tommu Lee Jones and Charlize Theron and see how men treat women and may be you can open the eyes of people Iran and end their stupid dreams about life in West.

    پاسخحذف
  9. I 100% agree with u...I live in vancouver, BC ... when you walk in downtown at noon,you see all in the same outfit ....no creation!!!so boring

    پاسخحذف
  10. yani hameye hoviate to be last namete?! manam ba in kar kamelan mokhalefam, vali khob fek nemikonam hoviateto az dast midi ba in kar.
    dar morede zaher ham bahat mokhalefam chon oona az marda ham mikhan ke ba zahere araste sare kaar beran, kot shalvar o kafshe rasmi, dalile inke be khanooma migan kafshe pashne dar bepooshin ine ke mamoolan kafshaye rasmie khanooma pashne dare va be adam yekami halate professional mide.
    sexist boodan eshoon too bazi mavared harfe dorostie, vali in mesalayi ke zadi marboot be sexist boodaneshoon nemishe o faghat harf az moratab o tamiz boodaneshoone.
    etefaghan man fek mikonam inja kheili chiza bishtar be nafe zanast ta marda, va fek mikonam age gharare be sexist boodan gir bedim be keshvare khodemoon gir bedim ke roo daste hameye donya zade :)
    omidvaram lahnam ziad tond naboode bashe :)

    پاسخحذف
  11. bebakhshid ye comment alan didam dar morede billboard hayi ke zanaye nime lokht neshoon midan baraye tabligh, dar morede dorost ya ghalat boodanesh harfi nemizanam, faghat ino migam ke kheili tablighat ro ham har rooz mibinim ke az mardhaye lokht ba badanhaye ziba hastan baraye jazb kardane zanha?! chera hich vaght hich geleye dar morede oon nemishnavim?! chera faghat hamishe hame chiz faghat dar morede zanha bade?! ma khodemoon ham be in ghaziyeye sexist boodan daman mizanim! hamishe khodemoon ro joda mikonim o chizaye motefavet mikhaym, va faryade barabari ro ham hame ja sar midim!

    پاسخحذف
  12. اينهمه که مي‌گن فش پاشنه بلند واسه سلامتي مضره و اين حرفا...نمي‌شه آدم يه flat خوب بپوشه؟
    يني واقعا بايد پاشنه داشته باشه؟
    به سلامتي آسيب مي‌زنه که...

    پاسخحذف
  13. راستش من فکر نمی کنم کت و شلوار چیزه سکسی باشه؟؟؟نمی دونم شیده جان چرا اینجور برداشت کردی حالا اگه به یک مرد بگند باید با کت و شلوار و و مرتب و اتو کشیده بیاد اونم باید فکر کنه می خوان ازش استفاده ابزاری بشه ؟؟
    راستش در مورد قوانین آمریکا خبر ندارم اما در اروپا زمان ازدواج ازت چند بار می پرسند که می خوای فامیلت رو عوض کنی یا نه و تاکید هم می کنند که عوض کردن یا نکردنش هیچ تاثیری در زندگی شما نداره برای همین من فکر می کنم تو در شرایط قضاوت عادلانه نبودی کمی با عصبانیت قضاوت کردی

    پاسخحذف