۱۳۸۴ خرداد ۱۴, شنبه

افکارِ به هم ریخته‌ی من

خب ما دیگه تقریباً تو خونه‌مون جا افتادیم و من امروز بالاخره رسیدم یه کمی به وبلاگ برسم. تازه خیلی هم وقت ندارم و می‌خواستم پست صوتی بذارم که متاسفانه تلفن‌شون نمی‌دونم چرا نمی‌گرفت :( خلاصه که نشستم به تایپ کردن. همه چیز خوبه و خونه رو حسابی دوست دارم :X

اما امروز کلی چیز تو مغزم رژه می‌رن. دلم می‌خواد بریزم‌شون اینجا. اینایی که می‌نویسم رو دارم به عنوان یه زنِ ایرانی که فقط چند ماهه از ایران دور شده اما هنوزم دلش براش می‌تپه می‌نویسم و ادعایی هم ندارم. فقط از دیدِ خودم دارم این مسایل رو نگاه می‌کنم همون‌طوری که به ذهنم می‌رسن. دلم می‌خواد ایران آزاد و موفق باشه. دلم می‌خواد ما ایرانیا شاد و آزاد باشیم. دلم می‌خواد تو ایران هم جوونا بتونن حرفشون رو راحت بزنن و اسیر نشن و بتونن شادی کنن بدونِ اینکه گیر بیوفتن... اگه دلتون نمی‌خواد افکارِ به هم ریخته‌ی من رو بخونین لطفاً از اینجا به بعد رو نخونین.

خوشحالم که گنجی آزاد شد و حالا دیگه پهلوی خانواده‌شه. امیدوارم که آقای سمیعی‌نژاد هم بتونه برگرده پیشِ مادر و پدرش. یکی از آخرین نوشته‌هایش هم در این لینکی که دادم هست و خب اشکم رو درآورد :( کلاً اگر توجه کرده باشین من زیاد سیاسی نمی‌نویسم و اگر هم چیزی باشه توی لینک‌دونیه. اول از همه این به خاطر خانواده‌ایه که در ایران دارم و امیدواریم به دیدار باهاشون بدون دردسر و دوم اینکه هر چی فکر می‌کنم اینا چرا انقدر بی‌احساس و عجیبن به نتیجه‌ای نمی‌رسم و گاهی واقعاً جز فحش و بد و بیراه چیزی ندارم که بگم و فکر نمی‌کنم فحاشی راهِ چاره باشه!

الآن که نزدیکِ انتخاباته همه‌ی وبلاگ‌ها حسابی فعال شدن و هر کسی چیزی می‌گه. راستش رو بخواین تمامِ سعی‌ام رو کردم که هیچی نخونم و مثل شترمرغ سرم رو بکنم توی شن‌ها تا همه چیز از کنارم رد شه و منو کاری نداشته باشه. نمی‌دونم اینا شب‌ها چطوری خواب‌شون می‌بره. لابد فکر می‌کنن که دارن کلی کارِ خیر می‌کنن و اجرشون حسابی نزدِ امامِ زمانه! آخ آخ چرا اینا از ۱۴۰۰ سالِ پیش تا به حال فقط چند قدم جلو رفتن و همونم هی عقب‌گرد می‌رن!

انتخابات رو می‌گفتم... من یکی از کسانی هستم که می‌گم برقراری دموکراسی وقت می‌بره و با یه انقلاب و جنگ و خون و خون‌ریزی نمی‌شه کاری از پیش برد. برای همین توی همه‌ی انتخاباتی که بوده از خاتمی به بعد شرکت کردم، حتی انتخاباتِ خبرگان! فکر می‌کنم که با تحریم و استفاده نکردن از همین پایه‌ی دموکراسی که کجدارمریز در اختیارمونه نباید منفعل بشیم. این رژیم شدیداً قدرت‌منده. همه‌مون اینو خوب می‌دونیم. ارتش و سپاه و اطلاعات و بسیج و کلی حقوق‌بگیرِ دیگه هستن که به اشاره‌ای می‌ریزن تو خیابونا و مردمِ بی‌گناه رو قلع و قمع می‌کنن و هیچ ترسی هم ندارن از هیچ‌کس، پس ما باید از همین راه‌های مدنی کم‌‌کم راه‌مون رو پیدا کنیم.

حرکتِ هر ملتی به طرفِ آزادی و دموکراسی سیرِ خاص و تکِ خودش رو داره. امریکا و یا هیچ قدرتِ دیگه‌ای نمی‌تونه به زور جایی رو آزاد کنه تا موقعی که بسترش آماده نشده. این بستر باید با تعلیم و کارِ عمیق کردن روی تمامِ مردم کشور صورت بگیره. به تهران نگاه نکنین، به اینترنت نگاه نکنین. جمعیتِ واقعی‌ای که می‌تونه در آینده نقشِ تعیین‌کننده‌ای بازی کنه در کلِ کشور جَمعِه و متاسفانه ما جهان سومی‌ها متوجه نیستیم که چقدر می‌شه با سر و سامون دادن به تشکل‌ها و گروه‌ها کارهای مدنی رو از جاهای کوچیک شروع کرد.

آدم‌ها منعکس‌کننده‌ی شرایطِ جامعه‌ای هستن که توش زندگی می‌کنن و هنوز که هنوزه هیچ جای دنیا دموکراسی و آزادیِ مطلق برقرار نشده چون همیشه اختلاف‌نظر و قدرت‌طلبی جلوش رو می‌گیره اما فکر می‌کنم آموزش درست و کار قوی اما بی‌جنجالِ حزب‌ها روی مردمِ کلِ کشور و انتظارِ نتیجه‌اش در سال‌های آینده خیلی کم‌هزینه‌تر خواهد بود از تحریم انتخابات و تقدیم کردنِ ریاست جمهوری به اشخاصی که می‌دونیم ما رو حتی از این هم عقب‌تر می‌برن و کسی هم حریف‌شون نیست.

این نامزدها هر کدوم یه مشکلاتی دارن و در عوض محاسنی. مدیریتِ لاریجانی خوبه اما به طرز عجیبی اصلاً مانند یک آدمِ تحصیل‌کرده و منطقی با مسایل برخورد نمی‌کنه. حالا یا زیادی سنتیه یا خودفروخته!

معین به نظرِ من اصلاً شخصیتِ قوی و مدیری نداره. البته این رو فقط از روی چیزهایی که در موردش خوندم و عملکردش می‌گم وگرنه افتخار دیدار نداشتم. خاتمی و معین از یه جنسند و هر دو فوق‌العاده محترمند اما نامناسب برای پست‌های سیاسی که سیاست‌مداریَ خاصی می‌طلبه.

قالیباف و احمدی‌نژاد که هیچی...

می‌مونه رفسنجانی... قبلاً گفتم که پیشرفت به طرفِ دموکراسی آهسته و مطابقِ با سرعتِ پیشرفتِ جامعه است. رفسنجانی می‌تونه و قدرتش رو داره که اگه بخواد یه سری چیزا و درست کنه و جلوی یه سری آدم‌ها بایسته. دیدین مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها از رضاشاه چطور یاد می‌کنن؟ هم دوسش دارن و می‌گن که تمدن رو به ایران آورد و جاده کشید و راه‌اهن آورد و خیلی کارای دیگه که ایران رو هم‌گام با دنیا کرد و هم ازش متنفرن چون یه سری جنایات کرد و دیکتاتور بود. حالا باید دید در این مقطع از زمان می‌خوایم از قدرتِ رفسنجانی استفاده کنیم تا یه سری که شدیداً پس‌گرا و اصول‌گرا و متاسفانه قدرت‌مند هستن رو کنترل کنیم یا نه.

در مورد قتل‌هایی که در دورانش شد و بخور بخورِ خانوادگی‌شون هیچ دفاعی نمی‌شه ازش کرد. خودش به نظرم باید عقلش برسه و بیآد بگه که شدیداً اشتباه کرده و روشش متفاوت خواهد بود و چطور متفاوت. در ضمن این ادا اطوارهای متکبرانه‌اش که بقیه اصلاً مالِ این حرفا نیستن و من اومدم مملکت رو نجات بدم رو نمی‌دونم کدوم خری بهش یاد داده یا اینکه ایده‌ی خودشه، در هر حال افتضاحه! یکی از دوست‌دارانش باید به گوشش برسونه که اینطوری عمراً ببرَه!

اوه راستی این که همراه با چند نفر دیگه محکوم شدن تو دادگاه میکونوس اصلاً خارج از کشور نمی‌تونن برن، نه؟! اگر اینطور باشه که اصلاً هیچی! فکرش رو بکنین کشورمون یه رییس‌جمهور داشته باشه که نتونه بره هیچ سفرِ خارجی!!!!!!

کروبی هم که دلش خوشه!

خیلی جالبه که آدم وقتی می‌شینه اینا رو بررسی می‌کنه به این نتیجه می‌رسه که هیچ‌کدوم برای این پست مناسب نیستن! اما اگر قراره بینِ اینا انتخاب کنم فکر کنم من هم معین رو انتخاب می‌کنم!!! ترجیح می‌دم یه آدمِ سالم و مترقی و فهیم سرِ کار باشه، حتی اگه کاری از پسش برنیآد!! عجب انتخابِ احساسی و بدی نه؟ راهِ بهتری خبر دارین که هم از حقِ مدنی‌مون استفاده کنیم و میدون رو خالی نکنیم و هم یه کسی رو که دانا و تواناست انتخاب کنیم؟



۱۸ نظر:

  1. شیده جونی شد من واسه این کامنتدونیت یه بار بخواهم کامنت بذارم این من رو دق نده ای خدا الان دلم مخواد عر بزنم از دست این کامنت دونیت یو

    پاسخحذف
  2. شيده جون اول اين که خونه نو حسابی مبارک اميدوارم بهت خيی خوش بگذره . شيده عزيز من هم مثل خودت افکار به هم ريخته دارم که خيلی دم ميخواست يکی بود بهش جواب مي داد. ببين شيده عزيز همه اينها که گفتی در حات کلی حتی اگر درست باشد که ابته تاريخ ۵۰ ساه اخير چيزی غير از آن را نشان ميدهد ( هيچ يک از کشورهای دیکتاتوری که به موکراسی رسیدن آرام آرام وبدون جنگ خونریزی به دموکراسی نرسید متاسفانه نه آلمان نه ژآپن نه کشورهای کمونیستی و خیلی های دیگر هر چند این خیلی غمگین هست ولی متاسفانه این یه واقعیت هست.) خواستن رسیدن به دموکراسی یک آرمان هست که آروزی هر بنی بشری هست که من هم آن را آروز می کنم . ببين شيده جان برای من خيی جای سوال داره چطور افرادی مثل گنجی ٬ مثل آقای زرافشان مثل آقای عبدا له نوری و کسانی که خودشان مدتها با همين سيستم ج .ا.ا کار کردن به اين نتيجه رسيدن که بايد اين انتخابات را تحريم کنند ولی شما يا خورشيد خانم يا دنتيست که فکر ميکنم با آن سيستم هم کار کرده ايد تحليل

    پاسخحذف
  3. ايييييييييييييييييييي دنباله دار بابا

    پاسخحذف
  4. يلام شيده جان:
    من با نظرت كاملا مخالف هستم! به نظر من شركت در انتخابات باعث ميشه كه نظام دچار مشروعيت بشه و بدون از همين الان رييس جمهور مشخص هست. پس شركت نكردن در انتخابات بهترين راه است.

    پاسخحذف
  5. راهش همون معين هستش و بس! ولي با مطلبي كه شما نوشتي فكر كنم همه برن به رفسنجاني راي بدن!!!

    پاسخحذف
  6. تو رو سر جدت تو دیگه راجع به انتخابات حرفی نزن ... همون اسبب کشی کن ...
    گولبولت

    پاسخحذف
  7. سلام شيده خانم خونه نو مبارك.
    جالبه بدوني الان تو ايران مردم 3 دسته اند:
    1.اونهايي كه تو انتخابات شركت ميكنند چون اون رو وظيفه ديني ميدونند!!!(كه اقليت اند)
    2.اونهايي كه تو انتخابات اصلا شركت نمي كنند مثل گنجي(كه اكثريت اند)
    3.اونهايي كه مثل من وشما فكر مي كنند ولي سردر گم اند
    قسمت تعيين كننده براي معين بين دسته 2و3 شكل ميگيره اما متاسفانه معين اونقدر در تبليغات ضعيف عمل كرده كه توي خيلي از شهرهاي كوچك
    او را نميشناسند.در شرايطي كه در هر روستايي و هر دهي پوستر هاي قاليباف به وفور ديده ميشه.
    shine on

    پاسخحذف
  8. اسباب كشي براي لاغر شدن چيزي است بـَس مفيد ، سياست رو نمي دونم... البته اگر خونتون طبقه سوم باشه .... منكه سر اسباب كشي خونمون به لطف خدا 2 كيلو لاغر شدم و بسي خوشحال

    پاسخحذف
  9. اه! بابا به قول تيلا اين سيستمه كامنتت چقدر اذيت ميكنه! آدم با كلي احساسيه عالمه چيز مي نويسه بعد موقع پستش هي ارور ميده!فكر كنم بايد هر يه كلمه شو جدا بفرستيم كه اين طوري كامنتمون از دست نره!!!

    پاسخحذف
  10. اااااااااااا به جز صحبت كردن در مورد سايز سينه و بدن از چيزهاي ديگه هم سر در مياري؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخحذف
  11. سلام شيده ي نازنين!
    باز هم گويا شاهد كامنت هاي بيربط هستيم!...
    ....
    حتما خبر دار شدي كه ايران به جام 2006صعود كرد! و ايضا مردم ريختن تو خيابونو شادي كردن!
    واقعيتش اينه كه خوش نگذشت! ...چرا كه هيچ آدمي نيست كه بتونه زير باتومي كه هر لحظه ممكنه فرود بياد بتونه از ((ته دل)) شادي كنه!!!
    ماجرا هاي ديشبو توبلاگم نوشتم دوست داشتي بيا بخون!!
    قربانت سپيده

    پاسخحذف
  12. يه سوال داشتم. چه ربطي به pink floyd داره كلن اينجا؟

    پاسخحذف
  13. سلام شيده عزيز - پيشو نازنازي چطوره - من يه نظر خوب گذاشتم ارور داد و حالا خلاصه برات مي فرستم - به نظر من نبايد به سادگي از سهم حداقلي خودمون از دموكراسي كه برگ راي هست بگذريم من اعتقاد به تحريم داشتم ولي وقت ديدم با راي ندادن مشروعيت اين حكومت تغييري توش نميشه چه پرزيدنت 20 ميليوني و چه يك ميليوني هيچ فرقي نمي كنه - چون سر مسائل هسته اي و هم مسائل عراق و افغانستان كلي بل دادن و كلي بل گرفتن - نمونش موافقت امريكا با عضويت عضوناظرشدن ايران در سازمان تجارت جهاني - و بين اين همه كانديد معين به چندين دليل موجه هستش - هم برنامه 4 ساله خوبي داره - تشكيل جبهه دموكراسي خواهي و جبهه حقوق بشر - دفاع از حقوق اقليتها - و ... و يه كابينه راديكال و مهمتر اينكه رفسنجاني يا قاليباف پينوشه رييس دولت نشن - خوشحالم اينجا نيستي چون اگر تبليغات سرسام اور رفسنجاني - قاليباف يا كروبي رو ميديدي مي رفتي اكباتان و از يكي از برجا خودتو مي نداختي پايين - و تازه اگه هاشمي راي نياره براي هميشه از صحنه بايد كنار يره - راستي رفتن ايران به جام جهاني رو هم تبريك مي گم - براي شما و همسرت بهترين ارزوها رو در كنار هم براتون دارم - يلدا

    پاسخحذف
  14. من كه حسابي سر درگمم.. نميدونم بايد اصلا راي داد يا نه.. ولي اگه تصميم گرفتم راي بدم مطمئن هستم كه به معين راي ميدم... تو هم كه معلوم نيست چي گفتيها.. واسه رفسنجاني كلي تبليغ كردي بعد به معين راي ميدي :)

    پاسخحذف
  15. سلام شيده جان! ازت توقع نداشتم از مديريت لاريجاني تعريف كني! اگه نمي دوني برات بگم لاريجاني پايه گذار تبعيض همه جانبه در صدا و سيما بوده است. از رستوران مديران، حمام و دستشويي مديران، در ورود و خروج خاص مديران، حقوق چند ميليوني(غير از تباني ها و ناپيداهاش) مديران، ايجاد مدير كل امور مديران و ... گرفته تا دادن پروژه هاي نون و آب دار به نورچشمي ها و در عوض 3 سال ثابت نگه داشتن حقوق كاركنان حق الزحمه اي مثل من!!! حيف وميل ها و ظاهرسازي هاي گسترده كه حساب و كتابش در طرح تحقيق و تفحص گم و گور شد!، گماردن آدم هاي بي لياقت و پرمدعايي مثل كردان و ضرغامي به معاونت هاي مختلف ، مسخ فرهنگي مخاطبان، هويت سازي ها و چراغ افروزي ها و ....بماند! داغ دلم را تازه كردي! مدیریت لازیجانی جز حیف و میل منابع کشور و چاقتر شدن جناح گردن کلفتش هیچ اثری ندارد!
    در ضمن معين خوبه به شرطي كه اطرافيانش را بتونه كنترل كنه كه اونهم بعيده!!!! خوشبختانه من شناسنامه ام را گم كردم و تا يكماه ديگه هم المثني به دستم نمي‌رسه بنابراين با خيال راحت انتخابات را تحريم می‌كنم !!!

    پاسخحذف
  16. با نظراتت كاملا موافقم.بايد راي بديم حتي اگه معين نشه بازم ازش حمايت كرديم.خونه مبارك كي سورش ميدي؟. به پيام سلام برسون. پيشو رو هم ببوس.

    پاسخحذف
  17. ژينكفلويديش عزيز!
    يعني تو مي توني واقعتا واقعا واقعا از كنار قتل هايي كه هاشمي در زمان خودش باعثش شد اين همه ساده بگذري و منتظر يك عذرخواهي بموني؟و اميدوار باشي الان متفاوت عمل مي كنه؟

    پاسخحذف
  18. سلام شيده جان" ميدوني من هميشه آرزو داشتم كه رييس جمهور ايران شم يه روزي. حتي هنوزم كه هنوزه به بابام ميگم كه مدركم و كه گرفتم ميرم ايران كانديد ميشم. حالا اين يه سه سال ديگه طول داره. به من راي خواهي داد؟؟؟؟؟

    پاسخحذف