۱۳۸۲ اسفند ۱۷, یکشنبه

زن ها | مرد ها

My English weblog

روز زن،‌ هشتم مارس. آی زنان جهان متحد شوید! میتینگ بذارین، اعلانیه بدین،‌ NGO راه بندازین...
ببخشید یه سوال دارم بیزحمت، روز مرد هم داریم؟
...
ببخشید صداتون درست نمیآد!
...
اوه می فرمایین که زن ها همیشه مورد ظلم بودن پس برای همین یه روز جداگونه دارن به اسم خودشون؟
...
آهان یعنی آقایون هیچوقت مظلوم نبودن؟
...
اوووووووووووووووه. پس هم خانوما دارن ظلم می بینن و هم آقایون اما خانوما دوبله سوبله تر؟
...
اونوقت می تونم بپرسم با ادامه دادن به جدا کردن زن و مرد و مسائلشون از هم این سوبله دوبله ها از بین می رن یا نه؟
...
آهان، نمی تونم بپرسم؟!
...
ضدفمینیستم؟ ضد زن؟ خائن به همجنس خود؟ امل؟ سنتی؟ همهء اینا منم؟
...
خب خدا رو شکر که یه عده هستن که هی برای دفاع از زنان قاتل دادخواست بنویسن و هی اخبار ظلم به زن ها رو بدن و هی هم اسم رو بقیه بذارن. خدا رو شکر.
.........

با هر گونه حرکتی که زن و مرد رو از همینی که هست بیشتر جدا کنه مخالفم. با هر چیز تک بعدی مخالفم. با هر دفاع و هجوم با چشم و گوش بسته مخالفم. با قتل چه به دست یک مرد چه یک زن مخالفم (حتی اگر به علت زندگی بسیار سخت و طاقت فرسا باشه، عقل حکم می کنه که همیشه راه های بهتر اما شاید سختری باید باشه، تکرار می کنم باید باشه). با هیاهوی بی مورد و متظاهرانه و یکسویه مخالفم.

با تساوی کامل حقوق انسانی همهء انسان ها چه مرد چه زن موافقم. با پوشش کامل همهء اخبار به دور از هر گونه تبعیض چه به زن چه به مرد موافقم. با حرکت های حقوقی صحیح با پشتوانهء تحقیقات اکادمیک و کافی در جهت از بین بردن تبعیض ها شدیدا موافقم. با این ایده که اسلامِ بیش از ۱۴۰۰ سال پیش جوابگوی نیازهای حقوقی و اجتماعی جامعهء امروزی ما نیست موافقم. با مجازاتِ یک قاتل (چه زن چه مرد) ولی نه با کشتن بلکه با حبس ابدِ بدون امکان عفو موافقم.

می دونم که همه جای دنیا تا موقعی که این جور سر و صداها رو نکردن و جونشون رو هم در این راه از دست ندادن یه سری حقوق بهشون داده نشد. می دونم که با سکوت در برابر اوضاع فعلی ممکنه هیچ تغییری تا سال ها رخ نده. می دونم خیلی از زن ها دارن مورد ظلم قرار می گیرن و دادرسی ندارن.

ولی اینم می دونم که باید مواضع رو درست تبیین کرد و تعاریف رو یکی کرد قبل از حرکت به سوی بحثی منطقی. هنوز خیلی از فعالانِ درگیرِ ماجرا تعریف درستی از حرکتشون ندارن. اوه در ضمن می دونم که با راه انداختن سایت اون سری زن ها که دارن آزار می بینن همچین آگاهی خاصی بهشون داده نمیشه چون عموما اونا از قشری هستن که نمی دونن کامپیوتر رو با چه پ ای می نویسن!‌ و می دونم تا موقعی که فرهنگ کلی جامعه پله پله درست نشه فریاد های تظلم خواهیِ پراکنده و تک سویه راه به جایی نخواهند برد.

راستی جداً کی می تونه با جراتِ تمام ادعا کنه که زن ها دارن بیشتر از این مرد هایی که روز و شب دارن تو این وضعیت اقتصادیِ گریه آور دست و پا می زنن که خانواده اشون رو تامین کنن، متحمل درد و رنج میشن؟ باری که اینطور روی دوش آقایونه برخاسته از فرهنگ غلطِ خود ماست که باید با تربیت عمومی و هماهنگیِ همه برطرف بشه. نمی دونم شاید هم دارم اشتباه می کنم.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر